بصیرت جوانان

اطلاع رسانی وفعالیتهای خبری ومطبوعاتی

بصیرت جوانان

اطلاع رسانی وفعالیتهای خبری ومطبوعاتی

پایگاه اطلاع رسانی و امور خبری بصیرت جوانان

بایگانی

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است



باسلام و احترام


متن کامل سخنرانی  جعفر خداقلی زاده دبیرکل حزب مجمع مشارکت اسلامی جوانان و بازرس خانه احزاب ایران  در هفتمین جلسه هم اندیشی احزاب و تشکل های سیاسی شهرستان ری  با معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان  به شرح ذیل منتشر میگردد: 


روابط عمومی و اموربین الملل حزب مجمع مشارکت اسلامی جواناناسمه تعالی 

باسلام و صلوات برمحمد وآل محمد (ص) و عرض ادب و احترام ویژه به همه حضار عزیز حاضر در هفتمین جلسه هم اندیشی احزاب و تشکل های سیاسی کشور و مخصوصا تشکل های سیاسی فعالدر شهرستان تاریخی، مذهبی، انقلابی ومکتبی ری و همچنین عرص سلام و تبریک به محر معاونت محترم استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری و معاون ارجمند سیاسی - انتظامی فرمانداری ویژه شهرستان ری  و تشکر ویژه از مجموعه زحمات و تلاش های اداره سیاسی فرمانداری ویژه خصوصا ریاست و کارشناسان محترم این اداره و همچنین سلام و عرض ادب ویژه به محضرمبارک سران بزرگواراحزاب و مسئولان دفاترنمایندگی آنان در شهرستان ری  مطالب خودرا به عرض  می رسانم:

* واژه "احزاب" 10 مورد در قرآن کریم آمده، و تنها در یک مورد به صورت تثنیه "حزبین" به کار رفته است.


* دو مرتبه اصطلاح "حزب الشیطان" در قرآن یافت می‌شود


* "حزب اللّه" در دو آیه قرآنی به کار رفته است


* واژه حزب در قرآن و روایات به سه صورتِ جمع، تثنیه و مفرد استعمال شده است.


* حزب به صورت مفرد مجموعا 8 بار در قرآن به کار رفته است


رسول خدا(ص) فرمودند که هر کس دوست دارد که به کشتى نجات سوار شود... پس باید بعد از من على(ع) را دوست بدارد و دشمنان او را دشمن بدارد و بعضى از هادیان از فرزندان او را به امامت بپذیرد... حزب آنها حزب من و حزب من، حزب‏ اللّه عزوجل  و حزب دشمنان آنها حزب‏ الشیطان خواهد بود


 عن عَلِى علیه‏ السلام: "... عَلَیکُمْ بِالتَّمَسُّکِ بِحَبْلِ اللَّهِ وَ عُرْوَتِهِ وَ کُونُوا مِنْ حِزْبِ‏اللَّهِ وَ رَسُولِهِ و..."؛ حضرت علی(ع) فرمود که (اى مردم) به ریسمان خداوند چنگ زنید و از حزب خدا و رسول او باشید. "و لا تَکُونُوا فِى حِزْبِ‏الشَّیطَانِ فَتَضِلُّوا..."؛ از حزب شیطان نباشید که گمراه خواهید شد


از منظر حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی، حفظ نظام اسلامی از واجب‌ترین واجب‌ها قلمداد می‌شود، زیرا حکومت مقدمه‌ای ضروری برای بسط ارزش‌های دینی و برپا داشتن دیگر واجبات به شمار می‌رود. 


بر اساس دیدگاه امام (ره) حزب باید دارای ایده اسلامی و حزب الهی باشد؛ امام(ره) فرموده‌اند که "این طور نیست که حزب بد باشد یا هر حزبی خوب باشد. میزان ایده حزب است و اگر ایده چیزی دیگر باشد این حزب شیطان است، هر اسمی هم داشته باشد، بنابراین ما باید کوشش کنیم حزبمان را حزب الله کنیم".


حضرت آیت‌الله خامنه ای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی هم در این زمینه می‌فرمایند: "در کشورهائی که ملاحظه می‌کنید انقلاب شده، احزاب وسط میدانند. ما با تحزّب مطلقاً مخالف نیستیم. این که خیال کنند ما با حزب و تحزّب مخالفیم، نه، اینطور نیست. قبل از پیروزی انقلاب، پایه‌های یک حزب بزرگ و فعال را خود ما ریختیم؛ اول انقلاب هم این حزب را تشکیل دادیم، امام هم تأیید کردند، چند سال هم با جدیت مشغول بودیم؛ البته بعد به جهاتی تعطیل شد. همان وقت به ما اشکال می‌کردند که تحزّب با وحدت عمومی جامعه مخالف است. من آن وقت یک سخنرانی مفصلی کردم، که بعد هم پیاده شد و چاپ شد و پخش شد؛ تحت عنوان "وحدت و تحزّب". تحزّب می‌تواند در جامعه انجام بگیرد، در عین حال وحدت هم صدمه‌ای نبیند؛ اینها با هم منافاتی ندارد. منتها آن حزبی که مورد نظر ماست، عبارت است از یک تشکیلاتی که نقش راهنمائی و هدایت آحاد مردم را به سمت یک آرمانهائی ایفا می‌کند.



امروزه احزاب یکی از ضروریات زندگی جوامع بشری در دوره مدرن محسوب می‌شود به‌طوریکه یکی از مؤثرترین نهاد های تأثیر گذار بر روند های تصمیم گیری و اجرائی کشور و به عنوان حلقه رابط بین مردم و حاکمیت سیاسی عمل می کند.

 در جوامع و نظامهای سیاسی کنونی تقریباً هم اندیشی کاملی نسبت به ضرورت تحزب وجود دارد و از احزاب بعنوان چرخ دنده ماشین دموکراسی یاد می‌شود. در نظام جمهوری اسلامی ایران شاهد پیدایش احزاب و گروههای سیاسی مختلف با آرمانها و عقاید گوناگون بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می باشیم لیکن با گذشت چهاردهه از پیروزی انقلاب هنوز احزاب سیاسی به معنای واقعی کلمه نهادینه نشده‌اند و هیچکدام از احزاب نتوانسته اند کار ویژه واقعی احزاب از جمله مشارکت سیاسی، جامعه پذیری سیاسی،  ارتباطات سیاسی و... را داشته باشند. 


از مهمترین کارکردها ی احزاب سیاسی عبارتنداز:


1ـ احزاب می توانند به عنوان ابزاری برای استخدام سیاسی  و مجرائی برای اعمال فشار از پائین به بالا عمل کنند.


2ـ احزاب فرصتهایی را برای تشکیل ائتلافهایی از صاحبان منافع قدرتمند سیاسی به منظور حفظ و تداوم حکومت فراهم می‌آورند.


3ـ احزاب نقش بسیج کننده دارند، می توانند مردم را بسیج نمایند یا در پروژه های همیاری در سطح ملی شرکت کنند. 


4ـ احزاب سیاسی بعنوان نهادهای ضروری برای حفظ  ثبات سیاسی در نظر گرفته می‌شوند. کل نظام سیاسی موقعی کار آمد است که از درجه بالای نهادینگی برخوردار باشداز آنجائی که نیروهای جدید اجتماع


ی، که طی فرایند نوسازی به وجود آمده اند، خواهان مشارکت سیاسی در سطح گسترده هستند لذا ثبات جامعه در گرو جذب این سطح فزاینده از مشارکت سیاسی در سطح گسترده هست. احزاب می توانند به شکلی سازنده و مشروع به عنوان ابزارهای نهادی اصلی برای سامان دهی این مشارکت سیاسی عمل نمایند.


5ـ برخورد و انتقاد از حکومت و دولت و سعی در جلوگیری از انحراف حکومت اکثریت از معیار های ارزشی و مصالح ومنافع ملی با نظارت دائم.


6ـ بالا بردن ضریب صحت تصمیم گیریهای سیاسی و سیاستگذاریهای راهبردی و کاهش احتمال خطا با افزایش مشارکت و تضارب آراء  در سطح نخبگان و عموم جامعه


نقش احزاب سیاسی در انتخابات:


احزاب سیاسی ارتباط


تنگاتنگی با کلیه وجوه سیاست و علی الخصوص انتخابات دارد. احزاب سیاسی با سازمان دادن به اندیشه ها و گرایشهای سیاسی موجود در جامعه در عین حالی که عامل تقسیم کردن و متشکل ساختن مردم به شاخه ها و بخش های گوناگون اند، عامل نزدیک کردن و تلفیق نمودن خرده گرایش های فردی و اجتماعی در قالب دکترین ها، ایدئولوژی ها و یا نظامهای اندیشه ای کم و بیش منسجم می باشند این معنی، طبعاً به مبارزه های انتخاباتی ابعاد عمیق تری می بخشد و معنی و مفهوم موضوعات مورد مبارزه را از شکل فردی و گاهی سطحی خارج کرده و به آن رنگ و بوی فلسفی، اجتماعی و فرهنگی می افزاید و به صورت مسائل سازمان یافته تر به بازار سیاست عرضه خواهد کرد.


 همچنین انتخابات حزبی بر انتخابات بدون حزب، برتری دارد. چرا که در صورت نخست تعداد نامزد های انتخابات معقول تر خواهد بود و این امر خود از پراکندگی آراء شهروندان جلوگیری بعمل می آورد و قدرت نمایندگی منتخبین را افزایش خواهد داد.در حالی که اگر احزاب وجود نداشته باشد، شهروندان هم از حیث نامزدی و هم از جهت رأی دادن دچار پراکندگی گردیده و طبعاً ضریب قدرت پشتیبانی نمایندگان کاهش خواهد یافت و عمل رأی دادن به جای اینکه بر مأخذ برنامه سیاسی یا فکر و اندیشه مرامی و مسلکی باشد بر پایه وابستگی به شخصیتها و لزوماً احساسی یا سطحی خواهد بود. در طول جریان انتخابات علاوه بر دستگاههای رسمی أخذ رأی و نظارت، نمایندگان  احزاب و گروههای سیاسی نیز برای تائید درستی انتخابات و مراقبت در حسن اجرای آن شرکت دارندو ارزیابی پیروزی یا شکست احزاب سیاسی در جریان انتخابات بدرستی و با خطای کمتری صورت می پذیرد. در نظام سیاسی اروپا بدلیل اینکه احزاب سیاسی در ساختار حکومت تعریف شده هستند و جایگاه ویژه ای دارند، اساساً جریان امور سیاسی بدون احزاب محال شده است لذا عملاً این امکان وجود ندارد که افراد غیر حزبی بتوانند قدرت را بدست گیرند لذا یک ثبات را در دست به دست شدن قدرت می بینیم. از این رو میان انتخابات و احزاب سیاسی پیوند و ارتباط نزدیکی وجود دارد زیرا احزاب سیاسی در هدایت و بسیج ملت به پای صندوق  رأی و معرفی چهره های کاندیداتور نقش مؤثری دارند.  در این تلقی نوعی رابطه دو سویه میان احزاب سیاسی و دموکراسی برقرار می‌شود. از یک سو دموکراسی بعنوان بستر ظهور و شکل گیری و نهادینه شدن احزاب سیاسی مطرح می گردد و از سوی دیگر حزب سیاسی نردبان صعود موفقیت آمیز روند توسعه سیاسی که مشارکت سیاسی شهروندان از شاخص های مهم آن است را فراهم  می کند.


خلاصه وجود احزاب سیاسی در جامعه یک نیاز ضروری و اساسی تلقی می گردد به‌طوری که هم دولت و هم جامعه نیاز به


حزب دارد. علت اینکه جامعه نیاز به حزب دارد این است که امروزه خواسته های گروهها و اقشار متفاوت شده است و درکشان از نیازهای طبقاتی شان افزایش پیدا کرده است  برای اینکه بتوانند این نیاز طبقاتی‌شان را به سیستم سیاسی افزایش بدهند و چون تحصیلاتشان افزایش پیدا کرده و آگاهی آنها بیشتر شده به قالب تشکیلاتی که اسمش را حزب می گذاریم تبدیل می‌شوند. دولت نیز احساس می کند که بدون حزب قابلیت تداوم ندارد. دولتها نیاز به این دارند که با جامعه ارتباط داشته باشند یکی از این ارتباطات حزب است. لذا مشارکتها هم که در قالب حزب صورت می‌گیرد دموکراتیک تر خواهد بود. البته صرف وجود حزب کافی نیست باید موانع حزب برطرف شود آسیب شناسی جدی صورت پذیرد تا به یک نقطه ایده ال برسیم. مفاهیم  توسعه سیاسی،  مشارکت مردم، مشروعیت سیاسی، قانونمندی، تحمل و مدارا، نظم و ثبات سیاسی مفاهیمی هستند که نقطه تلاقی  آنها ظهور احزاب و گروههای سیاسی می باشد. 


در پایان تقاضا داریم:

1-ترتیبی اتخاذگردد که احزاب و نمایندگان آنان در هیات های اجرایی و نظارتی  حضوری فعال و جدی داشته باشند تا در امربرگزاری انتخاباتی کاملا سالم، آزاد و رقابتی و همچنین یاری دست اندرکاران انتخابات انجام وظیفه نمایند. 

2-ترتیبی اتخاذگردد تا نسبت به واگذاری خانه احزاب ری به تشکل های سیاسی  اقدام فوری و عملی انجام پذیرد. 

3_ترتیبی اتخاذگردد تا جلسات احزاب و تشکل های سیاسی ری بصورت منظم و در زمانی مشخص برگزارگردد. 

4_باتوجه باینکه ری قبله


تهران است، لذا پیشنهادمیگرددشورای هماهنگی احزاب و تشکل های سیاسی حداکثر 7نفر بصورت موقت انتخاب سود تا امور احزاب و تشکل های سیاسی را با مسئولان اداره سیاسی فرمانداری ویژه شهرستان ری هماهنگ نمایند. 

5_ترتیبی اتخاذشودکه روابط عمومی و سایت فرمانداریاخبارمربوط به حوزه احزابو تشکل های سیاسی ری را تحت پوشش خبری قراردهد. 

6_ترتیبی اتخاذشودکه دبیران کل احزاب و مسئولان دفاترنمایندگی آنان در جلسات شورای اداری شهرستان ری دعوت گردند. 


جعفر خداقلی زاده دبیرکل حزب مجمع مشارکت اسلامی جوانان و بازرس خانه احزاب ایران 1398/04/12هجری شمسی

  • جعفر خدا قلی زاده