بصیرت جوانان

اطلاع رسانی وفعالیتهای خبری ومطبوعاتی

بصیرت جوانان

اطلاع رسانی وفعالیتهای خبری ومطبوعاتی

پایگاه اطلاع رسانی و امور خبری بصیرت جوانان

بایگانی

۱ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

آیا انجمن های شورایاری محلات تهران غیرقانونی است؟
به گزارش بصیرت جوانان:از نظر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،
برگزاری انتخابات انجمن های شورایاری محلات تهران،جای سوال و کلام فراوان است؟در آن هیچ جای شک و شبهه ای نیست؟
بنابه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و امورخبری بصیرت جوانان: جعفر خداقلی زاده کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی _ اجتماعی  ضمن بیان این مطلب گفت: در اصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،اداره امور مملکت با اتکاء به آراء عمومی است که از طریق انتخابات یا همه پرسی انجام می شود ولی در رابطه با موضوع انجمن های شورایاری در این اصل و اصل هفتم هیچگونه بحث و سخنی ذکر نشده است؟ اما در اصل یکصدم قانون اساسی ضمن بیان فلسفه وجودی شوراهای اسلامی به نقش مردم بعنوان «همکاری با شوراهای اسلامی » اشاره شده است که شوراهای اسلامی برای پیشبرد برنامه دولت از طریق همکاری مردم تشکیل می شوند ولی سخنی بنام انجمن شورایاری صراحتا ذکر نکرده است؟
به گزارش بصیرت جوانان: عضو انجمن شورایاری دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران و منتخب دوره ششم شوراهای اسلامی با اشاره به اصل یکصدم قانون اساسی و تامل و تدبر در آن خطاب به مسئولان دیوان عدالت اداری خاطرنشان کرد و گفت:اگر انجمن های شورایاری را بخشی از بدنه فعال مردم نام ببریم، اشکالات قانونی شما کاملا برطرف می شود و انجمن های شورایاری وجهه کاملا قانونی پیدا می کنند؟
به گزارش خبرنگار ما: دبیرکل حزب مجمع مشارکت اسلامی جوانان خطاب به مسئولان کشور اعم از قانونگذاری و اجرایی و عدلیه افزود: به جای ویران پی مستحکم نظام که در آن  مردم انقلابی و اسلامی نقش اساسی و غیرقابل انکاری دارند به فکر تقویت و نهادینه کردن نقش مردم در اداره محلات خود باشیم؟
از شما مسئولان سوال می کنیم باتوجه به گستردگی تهران بزرگ ازنظر وسعت و جمعیت که دو شهر بزرگ ری و تجریش را هم یدک می کشد،۲۱ عضو شورای اسلامی بدون حضور مردم یعنی بدون انجمن های شورایاری چگونه می توانند بر قوانین مصوب خود نظارت کنند؟آیا قوه عقلانی شما این موضوع را تائید می کند که با برچیده شدن انجمن های شورایاری کل تهران را بدون نقش نظارتی مردم بسپاریم دست افرادی که کمترین نظارت بر عملکرد آنان وجود نخواهد داشت؟
در اینصورت اگر اموال عمومی، بیت المال و .... دستخوش غارت و چپاول منحرفین و قانون شکنان شد،چه کسی باید پاسخگو باشد؟
بازرس خانه احزاب ایران تصریح کرد: انجمن های شورایاری می توانند بعنوان مشاورین شورای اسلامی و مدیریت شهری بر اجرای قوانین و عملکرد شهرداران  مناطق و نواحی نظارت مستمر داشته باشند و در اتصال بدنه فعال مردم به مدیریت شهری نقش مهم ایفاءکنند.
داشتن مشاور برای نهاد شورای اسلامی و مدیریت شهری نه تنها غیرقانونی نیست بلکه در راستای قانون و در بطن قانون است.

  • جعفر خدا قلی زاده